Een goed zakelijk telefoonnummer is als een aantrekkelijk visitekaartje. Met een simpel, eenvoudig te onthouden nummer geef je je klanten een positieve, open indruk, met de boodschap: dit bedrijf is laagdrempelig, eenvoudig te bereiken en het luistert graag naar mij. Een zakelijk nummer is daarmee een succesfactor, onderdeel van professioneel klantcontact. Wat kan zo’n nummer voor jouw bedrijf betekenen en waar moet je op letten?
Passend bij je bedrijfsimago
Een goed zakelijk nummer is een verlengstuk van het imago van je bedrijf of merk. Is je product goed, je website dik in orde? Dan hoort daar een mooi nummer bij waar je publiek je eenvoudig kan vinden. Het biedt laagdrempelig toegang tot je bedrijf en tot goed klantcontact, dat zich snel terugbetaalt. En daarmee: een investering waard. En: het is zo geregeld, een adviseur van Contactmakers kan je daarbij helpen.
Zo’n nummer is er in allerlei varianten. Wil je een lokale uitstraling? Kies dan uit de mogelijkheden voor een lokaal kengetal. Wil je liever een landelijke uitstraling voor je bedrijf of merk? Denk dan aan een gratis servicenummer voor de beller dat begint met 0800 of 0900. Het mooie van zo’n nummer is dat je het zelf kunt samenstellen. Een eenvoudig nummer is ideaal voor in advertenties en landelijke campagnes: 0800-LEKKEREPIZZA of 0900 -TUIG (het landelijke telefoonnummer van de Politie) zijn makkelijk te onthouden en goed herkenbaar.
Geld verdienen
Ook zijn er 0906- en 0909-servicenummers. Voor 090x nummers betaalt de beller doorgaans voor het telefoongesprek, het gaat om een speciaal tarief per minuut of per gesprek. Via zo’n servicenummer kun je dus geld verdienen. Bij de 085- en 088- bedrijfsnummers zijn de kosten (lokaal tarief) voor de beller. Gesprekken die binnenkomen op een servicenummer worden doorgeschakeld naar één of meerdere andere nummers, bijvoorbeeld naar vaste of mobiele telefoonnummers.
Let wel: bied je met je bedrijf bepaalde dienstverlening aan, dan kunnen daar regels voor gelden. Doe je in horoscopen, dan valt dat onder entertainment. Voor zo’n dienst bestaan speciale 0909-nummers, waar de consument doorgaans per minuut of per gesprek voor betaalt , met regels en onder toezicht van de Autoriteit Consument en Markt, de ACM. ContactMakers kan je precies vertellen hoe het werkt en hoe je het ’t beste kunt aanpakken.
Niet alleen voor grote bedrijven
Denk daarbij niet dat zo’n nummer – een mooi lokaal nummer, een 0800- of 0900-nummer in varianten – alleen is voorbehouden aan grote bedrijven. Voor enkele euro’s per maand is een (lokaal) nummer beschikbaar, voor €25 per maand heb je een servicenummer met alle nodige waardevolle ondersteuning. Bob van Dam, expert van ContactMakers: “Ook een voor de klant gratis nummer waarbij jij als ondernemer de belkosten voor je rekening neemt, kan de investering meer dan waard zijn. Als elke zoveelste beller klant wordt, dan is de investering in zo’n nummer zo terug verdient.”
Klantenservice professionaliseert
Van Dam weet dat veel bedrijven de voordelen van een goed zakelijk nummer pas later ontdekken. “Waar een bedrijf de klantenservice professionaliseert, hoort de introductie van een goed nummer voorbij te komen. Andersom gebeurt ook veel: wie succes heeft met een zakelijk nummer, weet ons ook snel te vinden om het professionele klantcontactplatform dat wij bieden, met oplossingen en tools om klantenservice écht goed op te zetten en uit te bouwen. Wij ondersteunen de hele klantinteractie, van bereikbaarheid tot planmatig georganiseerd klantcontact.”
Daarmee zijn de adviezen van ContactMakers met name gericht op ambitieuze ondernemers. Misschien wel met internationale ambities. Goed om te weten: de dienstverlening beperkt zich niet tot Nederland, want ook in België, Duitsland en andere Europese landen is ContactMakers sterk in nummers, met meldteksten in verschillende talen en elke andere denkbare ondersteuning.
Gelukkige ContactMakers klanten met hun nummers
– Ombudsmanrotterdam.nl met nummer 0800 – 0802
– Warchild met nummer 0800 – 1310
– Hartstichting.nl met nummer 0800 – 821 24 80
– Ziggo.nl met nummer 0900 – 1884