Aanscherping regels Abonnee-Informatiediensten en doorschakeldiensten

Terug naar overzicht

Afgelopen jaren is het aantal aanbieders van Abonnee-informatie & doorschakeldiensten fors toegenomen. Ondanks de bestaande regels en richtlijnen waren er onvoldoende mogelijkheden om de consument te beschermen tegen de hoge belkosten na het doorschakelen. Per 16 december 2022 zijn de regels voor Abonnee-informatiediensten & doorschakeldiensten daarom verder aangescherpt.

In dit artikel worden de belangrijkste wijzigingen op een rijtje gezet;

Wat is een Abonnee-informatiedienst?

Via een Abonnee-Informatiedienst kunnen bellers telefoonnummers van bedrijven, personen en mogelijke andere gegevens over een abonnee opvragen. Bijkomende dienstverlening is dat de beller op verzoek vervolgens kan worden doorgeschakeld naar het opgevraagde telefoonnummer. Abonnee-informatiediensten kunnen worden geleverd via een 18xy telefoonnummer.

De aanvullende regels op een rijtje;

Maximaal Tarief per gesprek

Om de beller tegen de hoge kosten van het doorschakelen te beschermen wordt er een maximaal tarief voor de totale gespreksduur ingesteld. Dit maximale tarief wordt stapsgewijs verlaagd over een periode van 2 jaar.

  • 55 Euro per gesprek tot 16 mei 2023
  • 22 Euro per gesprek vanaf 16 mei 2023
  • 10 Euro per gesprek vanaf 16 December 2024

Verplicht aansluiten op het COIN-platform Abonnee-informatie

Om een Abonnee-informatiedienst te leveren is een 18xy nummer nodig. Een 18xy nummer kan worden aangevraagd bij de ACM. Voordat een 18xy nummer wordt toegekend door de ACM is een aansluiting op het COIN-platform voor Abonnee-informatie verplicht. Ook bestaande 18xy nummerhouders zullen per 16 December over een Coin Abonnee-informatie abonnement moeten beschikken.

Non-discriminatoire behandeling en verwerking van gegevens.

Non-discriminatoire verwerking van gegevens betekent dat de verwerking en presentatie van abonnee gegevens niet volgens een voorkeur mag plaatsvinden.

Dit geldt in ieder geval in de volgende gevallen:

  • Verwerking van Abonnee-informatiegegevens die vanuit het Coin word gepresenteerd
  • Geen advertenties die gericht zijn op het bereiken van één of meerdere specifieke abonnees

Persoonlijke gespreksvoering

Het is verplicht de Abonnee-Informatiedienst aan te bieden met tussenkomst van een medewerker. Direct doorschakelen via een belknop zoals veel werd gedaan is niet meer toegestaan.

Expliciete toestemming voor doorschakeling

Nadat het nummer aan de beller is verstrekt is er expliciete toestemming van de beller nodig alvorens het gesprek mag worden doorgeschakeld. Indien de toestemming niet wordt gegeven dient de verbinding te worden verbroken.

Melding voorafgaand aan het moment van doorschakelen

Om de beller nog beter te informeren over de kosten van het doorschakelen moet er direct voorafgaand aan de doorschakeling het volgende te worden gemeld;

  • ‘U kunt nu worden doorgeschakeld naar <opgevraagde nummer>
  • ‘Let op. Het is goedkoper dit nummer zelf te bellen.’;
  • ‘De huidige verbinding met doorschakelen kost’ ;
    • indien van toepassing: ‘tot maximaal’ ;
  • ‘Plus uw gebruikelijke belkosten.’;
  • ‘De doorschakeling wordt <x minuten> nadat u belde automatisch beëindigd.’;

Beperking doorschakelmogelijkheden

Doorschakelen naar 0800-nummers is niet meer toegestaan.

Doorschakeldiensten mogen niet meer vanuit de 090x reeks worden geleverd. Deze regel geldt niet voor marktpartijen die een overeenkomst hebben met de onderneming achter het doorgeschakelde nummer.

 

Het leveren van Abonnee-Informatiediensten vereist een zorgvuldige voorbereiding en een precieze uitvoering om te voldoen aan alle regels.

ContactMakers kan hierbij helpen door informatie te geven over de regelgeving en door het leveren van de callcenter software om de beller te woord te staan via live medewerkers.

Benieuwd hoe de callcenter software werkt of heb je vragen over de nieuwe regels? Vraag een demo aan of bel ons op: 0800-0770.

 

Bronnen

Publicatie Staatscourant: 31214

Publicatie Staatscourant: 31207

ACM Consuwijzer

De beste communicatie oplossingen geïntegreerd in één veilige online omgeving.

Klantenservice

Edwin van de klantenservice

Hoe kunnen wij je helpen?

We staan voor je klaar als je onverhoopt met een probleem zit, als je iets wil vragen, of snel iets geregeld moet worden.

0800 0770

Instellingen en techniek

SIP Appliation Layer Gateway ofwel SIP ALG is een software component in veel routers waarmee specifieke applicatieprotocollen mee worden beheerd.
De software probeert NAT problemen in router firewalls op te lossen maar doet dat niet goed.
Deze software zorgt in veel gevallen niet voor de verbeteringen die je zou verwachten. Sterker nog wij adviseren je om SIP ALG in je router uit te zetten om kwaliteitsproblemen te voorkomen of te verhelpen.

Als SIP ALG aan staat zou dat de veroorzaker kunnen zijn van de volgende problemen;

Eenzijdige audio.
Verbroken gesprekken.
Doorverbind problemen.
Gesprekken in of uit de wacht halen werkt niet goed.
Niet alle toestellen rinkelen in een belgroep.
Toestellen blijven door rinkelen nadat er is opgenomen.

Als je ons belt kunnen we je helpen bij het uitzetten van SIP ALG in je router.

Vond u dit antwoord nuttig?
0
0

Meer laden


Contact opnemen

Uw product is toegevoegd aan het winkelmandje
Winkelwagen Item verwijderd. Ongedaan maken
  • Geen producten in de winkelwagen.