Maximum tarieven 090x klantenservice

Maximum tarieven 090x klantenservice

Al in januari 2012 heeft het ministerie van EZ aangekondigd regelgeving te willen introduceren om misstanden omtrent lange wachttijden en de daaraan verbonden hoge belkosten te voorkomen. Dat heeft er toe geleid dat per 13 december 2013 j.l. de Richtlijn Consumentenrechten in de Nederlandse wet- en regelgeving is geïmplementeerd.

Deze nieuwe wetgeving heeft een implementatie termijn van een half jaar. Dat betekent als houder van een 090x klantenservice nummer een belangrijke wijziging per 13 juni 2014 a.s.:

Voor een 090x nummer welke gebruikt wordt voor een klantenservice in het kader van een reeds gesloten overeenkomst mag maximaal € 0,00 per minuut of maximaal € 1,00 per gesprek als informatie tarief in rekening gebracht worden.

Om deze nieuwe wetgeving te verduidelijken vind u hieronder een antwoord op de meest gestelde vragen.

Eerdere wetgeving was alleen van toepassing op klantenservice nummer waarbij de beller een langdurige relatie (=overeenkomst) had. Is dat nu gewijzigd ?
Ja, de nieuwe regelgeving geldt voor alle klantenservice nummers waarbij er reeds een overeenkomst is gesloten. Dat kan een langdurige overeenkomst (bijv. abonnement) zijn, maar dus ook een eenmalige overeenkomst (bijv. aankoop goederen).

Geldt de nieuwe regelgeving ALLEEN voor consumenten helpdesks ?
Nee, de nieuwe regelgeving geldt voor alle bellers (eindgebruikers) naar een 090x klantenservice nummer.

Kan ik nu eenvoudige overstappen van een 0900 naar een 0906 of 0909 nummer ?
Nee, dat heeft de wetgever voorzien. De regelgeving geldt voor klantenservice op alle drie de 090x reeksen.

Geldt de regelgeving alleen voor overeenkomsten die na 13 juni 2014 zijn gesloten ?
Nee, de regelgeving geldt voor alle overeenkomsten. Ook die overeenkomsten welke zijn afgesloten vóór 13 juni 2014.

Ik lever een dienst zonder overeenkomst welke ik afreken via het 0900 informatie tarief. Geldt de wetgeving dan ook voor mij ?
Nee, de regelgeving geldt alleen voor klantenservice in het kader van een gesloten overeenkomsten. U moet dan natuurlijk wel kunnen aantonen dat u met het 0900 nummer geen klantenservice dienst levert maar de daadwerkelijk dienst.

Mag ik voor een 090x nummer voor nieuwe klanten wel een ander tarief vragen ?
Ja, dat mag. De nieuwe regels zijn alleen van toepassing op Klantenservice in het kader van een reeds gesloten overeenkomst.

Ik heb een 0900 klantenservicenummer op € 0,10 per minuut. Wat zijn dan nu mijn alternatieven ?
U heeft ondermeer de volgende alternatieven:

Behoud van uw nummer, wijzigen van het informatie tarief:
-          het informatie tarief van uw 0900 nummer wijzigen naar € 0,00 per minuut. Dat betekent wel dat u daarmee uw inkomsten/uitbetaling verliest.
-          Het informatietarief van uw 0900 nummer wijzigen naar een per gesprek tarief (max € 1,00). U heeft daarbij de keuze uit de volgende tarieven: € 0,075, €  0,20, € 0,35, etc


Overstappen naar een ander nummer:
-          Overstappen naar een 0800 nummer: gratis voor de beller
-          Overstappen naar een geografisch of 088 nummer. (Neem contact met ons op voor de mogelijkheden)


Kiest u voor een tariefswijziging dan zullen wij het juiste tarief voor u implementeren.

Let u er dan wel op, dat u ons tijdig informeert. Een tariefswijziging duurt meestal 1 a 2 weken. Om uw wijziging voor 13 juni 2014 door te voeren, hebben wij uw opdracht voor 1 mei 2014 nodig. U weet dan zeker dat u tijdig aan de nieuwe regelgeving voldoet.

Als tip willen wij u meegeven ook te letten op uw uitingen op de website, auto’s, algemene voorwaarden, briefpapier en contracten enz. Als nummerhouder bent u verplicht het correcte tarief te vermelden.

 

Heeft u vragen ? Bel of mail ons gerust. We beantwoorden graag uw vragen over deze nieuwe wetgeving of het  doorvoeren van wijzigingen op uw 0900-nummer. We zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur.

We helpen en adviseren u graag.

Terug naar overzicht